Rejestracja tel.: 664-969-066, 606 983 877
ul. Jana Długosza 4, 51-162 Wrocław

Centrum Dietetyczne

dla Dorosłych i Dzieci

slide slide slide

Oferta dla przedszkoli

Zdrowy pracownik

Szkolenia

Artykuły

Polecamy artykuły naszego autorstwa oraz wywiady z nami:

 

"Problem zimowej diety - reakcje alergiczne na cytrusy" - MIASTO W FORMIE/ grudzień 2013

Gdy kończy się sezon na owoc krajowe źródeł witamin i pomysłów na drugie śniadanie czy lekkostrawny deser szukamy wśród importowanych owoców cytrusowych czy winogron (które zawierają wyjątkowo dużo pestycydów w porównaniu z innymi owocami). Chętnie sięgamy po pomarańcze, pomelo, grejpfruty, sweetie, mandarynki czy cytryny, które niestety dla niektórych z nas (szczególnie dzieci) kryją groźne alergeny.

Na pierwszym  miejscu wśród alergii na cytrusy w Polsce uplasowały się mandarynki i pomarańcze, na drugim – cytryny, dalej - banany. Wydaje się, że skoro mąka bananowa jest zamiennikiem w diecie bezglutenowej to banany są bezpieczne – warto mieć pewność i zrobić odpowiedni test.

Czytaj więcej >>

 

"Alergia czy nietolerancja pokarmowa" - MIASTO W FORMIE / listopad, 2013

Poza nietolerancją na laktozę czy gluten mogą wystąpić inne niepożądane reakcje na spożywaną przez nas żywność. Nie zawsze jednak będzie to alergia. Oczywiście sami nie diagnozujemy schorzenia – od tego są specjaliści alergolodzy, a w przypadku zdiagnozowania – także dietetycy.

Rozwój nietolerancji, mylonych nierzadko z alergią, powoduje wszechobecność konserwantów i dodatków do żywności, jaką spożywamy na co dzień. Wzmacniacze smaku, koloru, substancje przedłużające zdatność produktu do spożycia bądź chroniące przed namnażaniem się w żywności mikroorganizmów nie jest bez znaczenia dla naszych organizmów. Ich nadmiar faktycznie ma wpływ na zmian flory bakteryjnej w jelitach i wpływa na osłabienie funkcjonowania lub zaburzenia w pracy układu immunologicznego.

Związki takie jak glutaminian sodu (MSG) czy siarczyny (obecne szczególnie w czerwonym winie, a także w wyrobach mięsnych i rybach, przetworach owocowych i warzywnych) nierzadko wywołują reakcje, które mogą być mylone z alergią pokarmową.

Czytaj całość >>

 

"Lepiej zapobiegać niż leczyć czyli profilaktyka otyłości" - wywiad z Iwoną Gryszkin w Go Gaga/ listopad, 2013

Nawyki żywieniowe kształtujemy w naszych maluchach od pierwszego dnia życia. Rola rodzica jest zatem kluczowa, im bardziej świadomy opiekun, tym zdrowsze i szczuplejsze dziecko. Jak zapobiegać nadwadze i jak sobie radzić, gdy już mamy do czynienia z problemem – opowie dietetyk dziecięcy Iwona Gryszkin, która na co dzień boryka się z problemem otyłości u najmłodszych pacjentów. (...)

Dzieci naśladują swoich rodziców i przejmują ich nawyki żywieniowe. Możemy im zatem dać dobry przykład, gasząc pragnienie wodą. Słodkie, gazowane napoje są bowiem bardzo kaloryczne i niezdrowe. Według zaleceń żywieniowych dziecko powinno codziennie wypijać 100 ml wody na każdy z pierwszych dziecięciu kilogramów ciała, 50 ml na każdy z kolejnych dziesięciu i 20 ml na każdy kilogram powyżej 20 kg. Jest to tak zwane zapotrzebowanie podstawowe, niezbędne do podtrzymania wszystkich procesów fizjologicznych.

Czytaj całość >>

 

"Profilaktyka otyłości u dzieci" - wywiad z Iwoną Gryszkin, ebabynews.pl / listopad 2013

Dziecko nie rodzi się otyłe. Geny są z pewnością podłożem do rozwoju otyłości, jednak tylko w 40%, reszta to czynniki środowiskowe. Według opinii lekarzy najskuteczniejsza profilaktyka przeciw otyłości u dzieci do 6 miesiąca życia to karmienie piersią. Jeśli maluch jednak ciągle garnie się do piersi niekoniecznie oznacza to, że czuje się głodny. Jeżeli dostał sporą porcję mleka i nadal domaga się piersi można spróbować podać mu do picia wodę. W dalszej kolejności, przy rozszerzaniu diety ważne jest, aby zaprogramować malucha na zdrowy sposób odżywiania

Czytaj całość >>

Czytaj także - na stronie wosana.pl >>

 

"Dieta niemowlęcia - woda letnią porą" - wywiad z Iwoną Gryszkin, wodadladziecka.pl/ czerwiec 2013

W przypadku noworodka woda stanowi blisko 80% masy ciała. Przyjmuje się, że dzieci karmione piersią do 6 miesiąca życia powinny być dopajane, jedynie w wyjątkowych okolicznościach, jak biegunka, wymioty, zaparcia, czy wysoka temperatura, a po 6-tym miesiącu przyjmować wodę wraz z innymi potrawami, jak zupki czy soczki. W przypadku dzieci karmionych mieszanką modyfikowaną od 6 do 8 razy na dobę, woda może być podawana kilka razy w ciągu dnia, najlepiej w przerwie między posiłkami. Jak zalecają specjaliści, niemowlęta powinny dostawać od 100 do 120 ml wody na każdy kilogram masy ciała.

Czytaj całość >>

Czytaj także w babciapolka.pl/ maj 2013 >>