Skóra – zwierciadło duszy

Skóra stanowi odbicie naszego wnętrza. Ma zdolność regeneracji i spełnia rolę ochronną, jednak nie jest pancerzem, który należy pielęgnować “środkami antykorozyjnymi” zawierającymi ropę naftową, sporządzonymi z wazeliny, parafiny i stearyny. Nawet jeśli jest chora, zawsze trzeba ją traktować w sposób przyjazny. Istnieje wiele czynników przynoszących skórze cierpienie, na przykład ropienie, rany cięte, ukąszenia owadów, oparzenia lub wysypka.

Skóra jest największym narządem ludzkiego organizmu. Jej powierzchnia wynosi przeciętnie 2 m 2 , zaś ciężar około 2 kg.
Jej zadaniami jest oddychanie – światu zewnętrznemu oddaje część wilgoci, regulując w ten sposób temperaturę naszego ciała. Służy ona także jako narzędzie zmysłu dotyku, pozwala poczuć ból i ciepło. Ponadto jej naturalna flora chroni nas przed szkodliwymi wpływami zewnętrznymi, wirusami, bakteriami i grzybami. Gruczoły łojowe wydzielają płynne, nienasycone tłuszcze, aby nasza skóra zachowała gładkość i elastyczność. Gdy przestają pracować, skóra starzeje się i wysusza. Utrzymuje ona kształt ciała, wspiera stawy podczas wykonywania ruchów. Naskórek odnawia się co 28 dni. Jest on elastyczny i reguluje gospodarowanie wilgocią w skórze. W głębokich warstwach skóry znajdują się różne tłuszcze i wiążące wilgoć substancje, które powoli przemieszczają się ku powierzchni skóry wraz z nowymi, dojrzewającymi komórkami. W górnej warstwie rogowej razem tworzą ochronną powłokę w formie hydrolipidowego filmu, który odpiera wnikające zarazki chorobotwórcze i alergeny oraz jednocześnie zapobiega utracie wilgoci.

Dolna zaś część jest odpowiedzialna za ochronę przed słońcem. Znajdują się tu komórki pigmentowe, które wytwarzają barwnik skóry- melaninę i chronią skórę przed uszkodzeniami spowodowanymi promieniowaniem ultrafioletowym.

Pod naskórkiem znajduje się skóra właściwa. Jej istotnym elementem są gruczoły łojowe, potowe i zapachowe oraz małe rurki, w których znajdują się korzenie włosów. Przez skórę właściwą przebiega także sieć naczyń limfatycznych, w których odbywa się transport płynu tkankowego ze zbędnymi produktami przemiany materii ze skóry do wnętrza organizmu.

Pod skórą właściwą znajduje się tkanka podskórna, z tkanką tłuszczową gwarantująca elastyczność i jędrność skóry. Stanowi pewien rodzaj “poduszki” między mięśniami a skórą. Wyposażona jest w wiele włókien nerwowych i receptorów, dzięki czemu tworzy ważny narząd zmysłu.

Większość chorób skóry to objawy, natomiast ich właściwe przyczyny tkwią w sferze duchowej. Niczym na ekranie projekcyjnym na skórze odbijają się konflikty duchowe i emocjonalne. Większość ma charakter przewlekły, często uznaje się je za nieuleczalne, ponieważ przyczyny duchowe nierzadko pozostają nierozpoznane i dlatego nie uwzględnia się ich w trakcie kuracji. Przeważającej liczbie pacjentów z problemami skórnymi, zgodnie ze wskazaniami medycyny konwencjonalnej, podaje się kortyzon lub antybiotyki, które wprawdzie przyczyniają się do szybkiego ustąpienia objawów, ale nie leczą choroby.

Nie zapominajmy o fakcie, że skóra i narządy wewnętrzne tworzą jedność, co znaczy, że w przypadku każdej choroby skóry trzeba leczyć również jelita. Nieprzestrzeganie tego zalecenia prowadzi do wielu niepowodzeń w leczeniu i do frustracji u pacjentów, którzy w pewnym momencie rezygnują z kuracji. Przeważnie zostają wtedy zaszufladkowani jako “przypadki beznadziejne”. Zniechęceni wieloma niewłaściwymi eksperymentami, i tak będąc już pod wpływem nierozwiązanych duchowych konfliktów, najczęściej muszą jeszcze doświadczać przejścia choroby skóry w stadium autoagresywnym. Na przykład atopowe zapalenie skóry może przekształcić się w astmę, a egzema w toczeń lub sklerodermię.

Szeroko rozpowszechniony trądzik

Trądzik jest przede wszystkim uwarunkowaną hormonalnie ”chorobą nastolatków”. W okresie dojrzewania poczucie tożsamości i pewność siebie nie są jeszcze ugruntowane, dlatego młodzi ludzie cierpią z  powodu swojego wyglądu. Trądzik, może występować na twarzy, ramionach i plecach, przy czym gruczoły łojowe wzmagają wytwarzanie sebum wskutek zmian hormonalnych w okresie dojrzewania. W wyniku tej nadmiernej produkcji zatykają się ujścia kanałów gruczołów łojowych, co pobudza rozmnażanie się określonych rodzajów bakterii. Najważniejsza jest wtedy odpowiednia dieta: przestawienie się na odżywianie oparte na orkiszu, owocach i warzywach, unikanie produktów z mleka krowiego (poza masłem), ograniczenie spożycia tłuszczów zwierzęcych w postaci mięsa, wędlin i sera, rezygnacja z alkoholu, nikotyny, kawy ziarnistej, słodyczy, utrzymywanie higieny ciała tylko za pomocą roślinnych, naturalnych mydeł i środków myjących, nie stosowanie chemicznych dezodorantów lub zbytecznych leków, które szkodzą jelitom.

Inne przyczyny problemów dermatologicznych:

• alergia pokarmowa na białko, na przykład gluten pszenny, produktu mleczne, pułki roślinne i białko kurze
  • środki ochrony drewna, rozpuszczalniki, farby, nikiel, chrom, rtęć w amalgamacie, pallad, artykuły ze skóry garbowanej, szampony mydła, dezodoranty

Wskazane do stosowania przy problemach skórnych:

• kompres z werbeny
  • napar z nasion babki płesznik
  • kmin rzymski
  • macierzanka
  • kompres z nasion lnu
  • ziarna maku
  • oliwa z olejkiem różanym.

Dieta na ładną skórę: zastosowanie środków spożywczych jako lekarstw

• wszystkie produkty pszenne zastąpić orkiszem
  • na świąd stosować mak jadalny i kompresy z nasion lnu
  • spożywać sałatkę z czerwonych buraków z sosem z mąki orkiszowej i macierzanką