Boczniaki – urozmaicenie na talerzu czy grzyby lecznicze?

Boczniaki to nietypowe, bardzo popularne grzyby w polskiej kuchni.  Nie bez powodu cieszą się dużym zainteresowaniem, gdyż oprócz walorów smakowych, posiadają niezwykłe wartości odżywcze i właściwości zdrowotne. Wyróżniają się spora zawartością witamin i składników mineralnych oraz białka, dzięki czemu mogą zastąpić mięso czy ryby w daniach wegetariańskich.

Boczniaki można spotkać od listopada do lutego na pniach drzew liściastych, nie tylko w lasach, ale także w parkach i ogrodach. Można je również z powodzeniem wyhodować w ogrodowej altanie czy piwnicy lub kupić w sklepie na dziale warzywnym. Tworzą grupy układające się dachówkowato. Kapelusze mają kształt muszli o średnicy 5 – 15 cm. Zabarwione są w kolorach od popielatej do ciemnoszarej. Trzon wyrasta asymetrycznie, z boku grzyba.

Wartości odżywcze boczniaków

Boczniaki zawierają białko przyswajalne w 70 % oraz sporo nienasyconych kwasów tłuszczowych. Są bogate w witaminy i składniki mineralne. Spożywając boczniaki dostarczymy do organizmu komplet witamin z grupy B, witaminę C, a także wapń, żelazo, magnez, fosfor, potas, selen, sód i cynk.

Dzięki zaletom odżywczym i korzystnemu działaniu na organizm boczniaki nazywane są grzybami leczniczymi. Regularne jedzenie boczniaków może przyczynić się do obniżenia stężenia cholesterolu i poziomu cukru we krwi, a także poprawy stanu naczyń krwionośnych. W bocznikach znajduje się silny przeciwutleniacz – ergiotioneina – chroni komórki przed uszkodzeniami i starzeniem się. Jest to substancja stabilna nawet w czasie gotowania. Ponadto z ekstraktu z boczniaków naukowcy wyizolowali niezwykłe polisacharydy: pleuran oraz beta-glukan – substancje poprawiające odporność i wykazujące potencjalne właściwości przeciwnowotworowe – pomagające zwalczać niektóre guzy.

Boczniaki – wykorzystanie w kuchni

Najbardziej znane są dwa gatunki: boczniak ostrygowaty i cytrynowy.

Boczniaki mimo, że nie są tak aromatyczne jak grzyby leśne, świetnie mogą imitować mięso czy ryby – zwłaszcza wołowinę i śledzie. Najsmaczniejsze są średniej wielkości kapelusze, starsze boczniaki są łykowate. Boczniaki mają neutralny smak, więc można je dowolnie doprawić. Wykorzystywane są do przyrządzenia flaczków, kotletów, burgerów, pulpecików, jako farsz do naleśników, pierogów czy omleta. Można je zamrozić, suszyć lub marynować.

Warto włączyć je do diety – wprowadzą urozmaicenie na naszych talerzach, pozwolą na zmniejszenie udziału mięsa, a zarazem dostarczą białka, witamin, soli mineralnych i substancji aktywnych.


klinikadiety