9-dniowy detoks wątrobowy

Program skoncentrowany jest na odciążeniu wątroby, czyli jednego z ważniejszych organów wewnętrznych. Przez to, że jest odpowiedzialna za wiele funkcji, ma bardzo duży wpływ na nasze zdrowie. Jej głównym zadaniem jest detoksykacja organizmu- kiedy nie działa poprawnie, układ odpornościowy nie jest w stanie poradzić sobie z nadmiarem szkodliwych substancji, które mogą wywołać różne infekcje, ale również doprowadzić do alergii pokarmowych. Drugim objawem niepoprawnego działania wątroby mogą się okazać zaburzenia hormonalne. Po trzecie- odpowiedzialna jest za regulację poziomu cukru we krwi. W związku z tym, jeżeli jest zbyt obciążona lub chora, możemy się spodziewać skoków stężenia glukozy w organizmie, co może doprowadzić w linii prostej do cukrzycy.

Oprócz cukru, reguluje także poziom cholesterolu. Kontroluje wydzielanie żółci, która pomaga rozkładać tłuszcze, w tym także cholesterol. Magazynuje też składniki odżywcze. Jeżeli czujesz się cały czas zmęczony, powolny, to może być syndrom, który sugeruje detoks wątroby.

Jak bardzo jesteś „zanieczyszczony” ?

Jesteśmy nieustannie narażeni na działanie toksyn- tych, które są produkowane przez organizm, te pochodzące ze środowiska i te, które sami dostarczamy wraz z kosmetykami, jedzeniem, itp. Wątroba oczyszcza nas właśnie z tych substancji. Jeżeli nie działa poprawnie, to są one składowane w naszym ciele- komórkach tłuszczowych, i niczym nie neutralizowane. W takim wypadku przybieranie na wadze niekoniecznie jest spowodowane przez niezdrowe jedzenie, ale właśnie magazynowanie szkodliwych substancji. Objawami mogą być:

  • Bóle głowy, migreny, ból w klatce piersiowej, wysokie ciśnienie krwi
  • Egzema, trądzik, przedwczesne starzenie się i zapalenie skóry
  • Puchnięcie stóp, kostek, dłoni, sztywne stawy
  • Uszkodzenia mózgu, wątroby, nerek
  • Zaburzenie wydzielania hormonów tarczycy
  • Atak serca/ zawał
  • Zaburzenia w funkcjonowaniu układu pokarmowego
  • Reumatoidalne zapalenie stawów, artretyzm, alergie pokarmowe

Czym są toksyny?

Pierwszymi, które należy wymienić, są te, z którymi nasz organizm musi walczyć w każdej sekundzie- oksydanty. Mogą one niszczyć komórki naszego organizmu, jeżeli nie zostaną zneutralizowane. Wiele z nich powstaje na skutek reakcji zachodzących w organizmie, np. spalanie tłuszczu czy glukozy w tlenie. Także ostatecznie proces utleniania nie zawsze jest czymś złym. Jednak te związki, które dostają się do organizmu razem z pożywieniem lub wdychanym powietrzem mogą być szkodliwe. Na przykład jedzenie potraw przygotowanych na głębokim oleju lub smażonych, oddychanie zanieczyszczonym powietrzem, palenie papierosów (również biernie) naraża nas na działanie oksydantów. Faktycznie, jedno „zaciągnięcie się” papierosem uwalnia miliony takich cząsteczek. Są to tak zwane wolne rodniki, które są bardzo aktywne chemicznie i powodują wiele uszkodzeń komórek, jeżeli nie są poprawnie neutralizowane. Substancjami/ produktami, które również powodują niekontrolowane utlenianie i zakwaszanie organizmu są:

  • Napoje kofeinowe
  • Alkohol
  • Dieta o dużej zawartości mięsa
  • Tłuszcze nasycone
  • Sól
  • Żywność wysokoprzetworzona
  • Leki
  • Zanieczyszczenie środowiska

Nie da się całkowicie wyeliminować wszystkich tych czynników, ale należy je przynajmniej ograniczyć do tych, na które nie mamy wpływu. W innym wypadku nietolerancje mogą przerodzić się w alergie, co informuje o tym, że organizm zaczyna traktować takie substancje jak: pyłki traw, pleśnie, drożdże, pszenica czy mleko, jako toksyny. 9- dniowy detoks wątrobowy ma za zadanie eliminację najbardziej popularnych alergenów pokarmowych, aby odbudować komórki organizmu i usunąć substancje, które powodują zaburzenia. Aby nie wykluczać wszystkich, tylko te, które nas dotyczą, najłatwiej jest zrobić test na nietolerancje pokarmowe.

Jak odciązyć wątrobę?

Prawidłowe odżywiania to jedna strona medalu, a detoksykacja to druga. 9-dniowy detoks da odpocząć wątrobie, tak samo jak zaplanowany jadłospis i rekomendowana suplementacja.

Faza pierwsza to przygotowanie wątroby, czyli dostarczenie do organizmu wszystkich substancji wspomagających oczyszczanie:

– glutation i N-acetylocysteina, zawarte w cebuli i czosnku

– koenzym Q10- ryby, szpinak, nasiona, orzechy

– witamina C- brokuły, papryka, cytrusy, jagody

– witamina E- nasiona, orzechy, ryby

– selen- nasiona, orzechy, ryby

– beta- karoten- marchewki, brzoskwinie, arbuz, bataty, dynia piżmowa.

Wszystkie te antyoksydanty współpracują ze sobą, dlatego potrzebne są wszystkie, aby detoksykacja przebiegała jak najbardziej optymalnie.

Ważne aby produkty były jak najmniej poddane ciężkiej obróbce termicznej. lepiej w tym czasie gotować na parze, w wodze i stosować surówki z dodatkiem oleju lnianego i oliwy z oliwek

Równie ważne są bioflawonoidy, które potęgują efekt oczyszczania i odżywienia komórek wątroby, wspomagając tym samym ich walkę z toksynami.

W fazie drugiej reaktywne związki pośrednie są nietoksyczne. Dzieje się tak wtedy, gdy enzymy połączą toksynę z inną cząsteczką, co sprawia, że jest lepiej rozpuszczalna w wodzie i mniej toksyczna.  Każda substancja jest neutralizowana w wątrobie wykorzystując do tego inne enzymy. Jest 5 głównych dróg detoksykacji:

-glukuronidacja- najważniejsza w tym procesie. Zależy od D-glukaranu wapnia, który znajduje się w jabłkach, brukselce, brokułach, kabaczku i fasoli.

-koniugacja glicyny i glutaminy- aminokwasy znajdujące się w warzywach i kiełkach

-koniugacja glutationu- zależy od dobrego poziomu glutationu, złożonego z glicyny, cysteiny i kwasu glutaminowego, których dobrym źródłem są cebula i czosnek. Transport glutationu również jest wspomagany przez selen. Może być zbudowany z N-acetylocysteiny.

-sulfonowanie- zależy od aminokwasów siarkowych (cebula, czosnek, jajka)

-metylowanie- ten proces zależy od witamin z grupy B, szczególnie od kwasu foliowego, B12 i B6.

Nie trzeba znać się na chemii, ale trzeba wiedzieć, co jeść, aby dostarczać odpowiednich substancji, szczególnie przy detoksie wątrobowym.

Produkty zakwaszające, neutralne i zasadotwórcze.

Silnie kwaśne Średnio kwaśne Neutralne Średnio zasadowe Silnie zasadowe
Ser edamski, jajka, majonez, ryby, małże, bekon, wołowina, kurczak, baranina, wątróbka, cielęcina Orzechy brazylijskie, orzechy włoskie, niebieski ser, cheddar, śledź, makrela, owies, ryż, żyto, pszenica, żurawina, oliwki, śliwki Masło, kawa, cukier, herbata Awokado, buraki, marchewki, ziemniaki, szpinak, suszone owoce, rabarbar Migdały, kokos, mleko, fasola, kabaczek, seler, soczewica, sałata, grzyby, cebula, warzywa korzeniowe, pomidory, morele, jabłka, banany, maliny, wiśnie, figi, grejpfrut, winogrona, limonki, melon, pomarańcze, brzoskwinia, gruszka, mandarynki, suszona śliwki

Przy detoksie należy szczególnie jeść produkty jak najbardziej zasadowe.

5 nawyków do przełamania:

-zboża- gliadyna zawarta w glutenie jest traktowana jak toksyna.

Czy jesteś uczulony na gluten lub go nie tolerujesz? Objawy: smarkanie, kichanie, problemy z zatokami, ciągłe zmęczenie, suchość w ustach, anemia, biegunka lub zaparcia, wzdęcia, choroba Crohna, depresja, słaba koncentracja.

-mleko- traktowane jest jako substancja szkodliwa ze względu na krowie przeciwciała. Dlatego właśnie jest zalecane tylko małym dzieciom jako forma odżywienia, natomiast u dorosłych już tylko jako sporadyczny dodatek. Objawy nietolerancji, to m. In. : astma, depresja, egzema, migreny, nadpobudliwość, bezsenność, reumatoidalne zapalenie stawów.

-kofeina- ciało traktuje ją jako toksynę, działa bez niej szybciej, a mózg pracuje sprawniej. Zbyt duża jej ilość powoduje zaburzenia poziomu cukru, a w konsekwencji- problemy z utratą wagi.

-alkohol- to dość oczywiste. Wątroba jest filtrem przez który przechodzi alkohol, jako toksyna. Dlatego podczas detoksu należy spożywanie go ograniczyć do zera.

-złe tłuszcze- tłuszcze trans, powodują uszkodzenia komórek mózgowych, do których nie docierają zdrowe tłuszcze- gamma linolenowy i dokozaheksaenowy (GLA i DHA).

5 nawyków do wdrożenia:

– pij 8 szklanek wody dziennie- poczujesz się lepiej, żywiej, oczyści się umysł. Pomaga oczyścić krew z toksyn.

– jedz 5 posiłków dziennie- szczególnie tych zawierających warzywa i owoce, najlepiej z upraw naturalnych

– spożywaj jak najwięcej antyoksydantów- wspomagających detoksykację- granat, jagody, czarna porzeczka, truskawki, kiełki szpinaku, brokuły, śliwki

– przyjmuj suplementy wspomagające proces oczyszczania

– wykonuj codziennie ćwiczenia- mają nie tylko wzmocnić ciało, ale także wpłynąć na umysł i twoje otoczenie.

Jeśli chciałbyś odciążyć wątrobę, potrzebujesz wskazówek jak to zrobić skontaktuj się z nami wówczas opracujemy dla Ciebie indywidualny plan dla Twojej wątroby.


Iwona Gryszkin

Dietetyk z 14 letnim doświadczeniem. Iwona Gryszkin ukończyła studia magisterskie na Wydziale Nauk o Żywności na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu oraz podyplomowe studia dietetyczne na Akademii Medycznej w Poznaniu. Specjalizuję się w prowadzeniu i opracowywaniu programów dietetycznych towarzyszących terapiom medycznym w obszarach schorzeń metabolicznych, gastrologicznych jak i kardiologicznych.